Tuesday, March 22, 2011

Wadeh


Puas hati aku kali ni buat wadeh menjadi.
Aku pernah buat dulu tapi hancusss.
Sebabnya aku rebus kacang dhal tu supaya cepat lembut kononnya.
Jadi bila digoreng, jadi cair dalam minyak, tinggal hampas aje.
Mulanya aku ingat mungkin tak boleh guna kaedah goreng terendam.

Dan aku ada bertanya pada Kak Intan  macamana dia goreng.
Kak Intan kata dia goreng terendam juga tapi menjadi.
So, kali ni aku rendam aje kacang dhal tu....dan
barulah puas hati aku dapat makan wadeh buatan sendiri.

Bahan-bahannya :
300 gm kacang dhal gram
1/2 biji bawang besar 
4 biji cili padi - hiris
1 sb jintan manis - tumbuk kasar
2"  halia - tumbuk halus
1 tangkai daun kari - hiris kasar
garam

1.  Kacang dhal direndam semalaman.  Kemudian ditumbuk tapi jangan sampai terlalu halus.  Kalau nak kisar, gunakan pengisar kering tapi jangan terlalu hancur.



2.  Gaulkan dhal yang telah ditumbuk tadi bersama bawang besar, cili padi, cili kering, jintan putih, halia, daun kari dan garam.  Gaul sampai rata dan sebati.



3.  Kemudian dikepal-kepalkan dan digoreng dengan minyak yang banyak.



No comments:

Post a Comment