Sunday, March 27, 2011

Rassam Ikan Masin




Pada pandangan aku lah kan,  orang yang suka makan Kuah Pindang mesti suka makan kuah ni....
Sibola-bola aku kata dia tak suka kuah ni sebab dia pun 
tak suka Kuah Pindang. 
 Tak silap mataku nasi dia habis sepinggan, licin.

Tak pernah aku makan Rassam ni sebenarnya.  Masa sorang kawan aku cakap-cakap pasal rassam ni, terkecur gak aku nak cuba masakan ni.

Bila cari-cari resipi rassam ni, banyak pulak resipi yang berlainan.  Bahan-bahan asas tu samalah, cuma yang tambah-tambah tu.
Akhirnya, aku gunakan aje bahan-bahan yang ada.

2 keping tulang ikan kurau/talang masin
3 tangkai cili kering - dipotong-potong
1 biji tomato - dibelah 4
2 bawang putih - diketuk asal pecah
1 bawang besar - dihiris
1 st biji sawi
1 sb asam jawa  
2 cawan air
1 keping asam-keping
2 tangkai daun kari
1 tangkai daun ketumbar - dihiris
1 st serbuk kunyit

Bahan tumbuk/kisar :
5 bawang merah
2 bawang putih
1 sb jintan manis
1 st lada hitam
1" halia

1.  Tumis bahan tumbuk/kisar tadi hingga wangi bersama daun kari
dan biji sawi.

2.  Masuk cili kering potong tadi, serbuk kunyit, air asam jawa (asam jawa yang dibancuh dengan 2 cawan air tadi).

3.  Masuk air asam dan masak lagi hingga mendidih.

4.  Kemudian masuk ikan masin, tomato, bawang besar, bawang putih, garam dan asam keping.

5.  Akhir sekali taburkan dengan daun ketumbar.

Menurut rakan india aku, bawang putih tu tak perlu buang kulit tapi mulalah aku terbayang kot-kot bawang tu tergolek jatuh di lantai masa kat pasar.  Tu yang aku buang kulitnya...tapi kalau makan kat kedai tak pulak terfikir benda-benda tu...TAWAKKAL.




No comments:

Post a Comment