Friday, March 25, 2011

Komen Hikayat Merong Mahawangsa

Bestnya bila dengar KRU buat filem Hikayat Merong Mahawangsa.  Memang best tengok cerita sejarah ni.  Aku pun pergilah tengok semalam di Mid Valley.


Tapi alahai....kenapalah KRU letak tajuk HIKAYAT Merong Mahawangsa?  Aku sangkakan filem ni mestilah betul-betul kisah sejarah, hikayat yang boleh ditonton oleh generasi sekarang dan akan datang.  Maksud aku, aku ingatkan jalan ceritanya mengikut kisah yang betul-betul tercatit di dalam sejarah negara.  Tapi hampesss.


Yang aku baca kisah sejarahlah kan ....geruda itu adalah burung geruda/garuda.  Nak tengok juga gambaran kawasan tersebut di serang geruda dan cara-cara Merong Mahawangsa membunuh geruda/garuda tu.  Dan nak juga tengok gambaran Merong Mahawangsa dibesarkan dan kisah-kisahnya yang lain termasuklah bagaimana LANGKASUKA dibuka.

Rupanya cerita ni lebih kepada perkahwinan dua benua dan geruda itu digambarkan sebagai manusia yang ganas dan kejam.   Alangkah baiknya jika KRU dapat buat filem yang betul-betul kisah sejarah seperti filem Bukit Kepong.

Tapi apa nak buat...siapalah aku ni.... Bukan orang filem dan bukan pengkaji sejarah.  Tapi aku adalah penonton yang ingin melihat kisah-kisah sejarah negara kita.  Seperti komen anak-anak kawan aku...mereka confius.....sebab tidak seperti dalam buku sejarah..

Filem ni boleh dikatakan gimik Merong Mahawangsa lahhhh.  Kecewa betullah akuuuuuu.  Memanglah aku tabik kat KRU ni sampai sanggup keluar duit banyak, terpaksa perah otak, tenaga nak buat filem ni  tapi aku sebagai penonton memang tak boleh lari dari rasa kecewa lah....
Dan memang biasalah juga dalam filem kena ada tokok-tambah untuk menyedapkan cerita tapi ini dah macam bertukar fakta.
Aksi-aksi dalam filem memang bertenaga tapi plotnya tidak sesempurna tajuknya.....kerana perkataan HIKAYAT yang digunakan.  Tapi bab-bab pembikinan filem memang BEST.

Apapun tidak dinafikan KRU ni memang kreatif.  Harap akan datang boleh buat lagi kisah sejarah tapi biarlah yang mengikut fakta yang disahkan oleh pengkaji-pengkaji sejarah.  Janganlah kecewa dengan komen-komen orang-orang yang macam aku ni yang tak suka fakta sejarah diubah.

Sebelum habis melepaskan kekecewaan aku di sini, nak cakap sikit lagi, sikit je...... semasa ratusan anak panah berterbangan di udara menikam orang-orang yang berlawan,  tak ada satu anak panah pun yang terkena kemah-kemah putih yang tersusun cantik tu.  Kemah tu kalis anak panah kot.....ADVANCE.
Atau, mata aku kot yang dah berpinar-pinar tengok adengan PERANG tu, tu yang nampak kemah tu tak tercacat pun.

No comments:

Post a Comment